Czym jest koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego to regulacje prawne, które uzupełniają prawo wewnętrzne danego państwa, dzięki którym osoby przemieszczające się mogą skorzystać ze świadczeń obowiązujących w danym kraju.
Świadczenia rodzinne podlegające koordynacji:
- Zasiłek rodzinny
- Zasiłek pielęgnacyjny
- Świadczenie pielęgnacyjne
- Specjalny zasiłek opiekuńczy
- Jednorazowe świadczenie „Za życiem”
- Świadczenie rodzicielskie
Kto podlega koordynacji
Osoba uprawniona do świadczeń lub członek rodziny tej osoby lub rodzic dziecka przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania*, Węgry, Włochy.), a pobyt ten nie jest pobytem w celach turystycznych, leczniczych lub związanych z podjęciem przez dziecko kształcenia.
W przypadku gdy pobyt osoby uprawnionej do świadczeń lub członka rodziny tej osoby lub rodzica dziecka jest związany z:
– zatrudnieniem lub oddelegowaniem do pracy w innym państwie w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub
– pobieraniem renty/emerytury/ świadczenia z tytułu bezrobocia,
konieczne jest ustalenie, który organ – Prezydent Miasta Puławy czy Wojewoda Lubelski będzie właściwy do przyznania świadczenia.
W takiej sytuacji wniosek o przyznanie świadczenia i cała zebrana w sprawie dokumentacja przekazywana jest do Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie , który podejmuje stosowne rozstrzygnięcia.
Organ ten rozstrzyga kwestię, który kraj ma pierwszeństwo do wypłaty świadczeń – Polska czy państwo, w którym aktualnie pracuje osoba uprawniona do świadczeń lub członek rodziny tej osoby lub rodzic dziecka.
Poniżej link strony wydziału:
https://www.gov.pl/web/uw-lubelski/wydzial-polityki-spolecznej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Puławach informuje, że zgodnie z wytycznymi Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, w przypadku wskazania przez osobę ubiegającą się lub pobierającą świadczenia rodzinne że ona sama, członek jej rodziny lub rodzic dziecka przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej niezbędne jest
- Złożenie przez wnioskodawcę prawidłowo wypełnionego wniosku o ustalenie prawa do świadczenia rodzinnego.
- Złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia dla potrzeb ustalenia ustawodawstwa właściwego do wypłaty świadczeń rodzinnych.
III. Dołączenie przez wnioskodawcę następującej dokumentacji:
- Umowę o pracę z pracodawcą zagranicznym lub inny dokument urzędowy potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej poza granicami Polski.
- Dokumentację potwierdzającą status zawodowy członka rodziny pozostającego
w Polsce, np. zaświadczenie pracodawcy, zaświadczenia z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające zakres ubezpieczenia, bądź oświadczenie w powyższym przedmiocie. - Zaświadczenie A1 wystawione przez ZUS lub równorzędną instytucję zagraniczną, informującą o podleganiu pod dane ustawodawstwo w zakresie ubezpieczenia społecznego w przypadku pracownika delegowanego oraz sytuacji osoby prowadzącej działalność gospodarczą i oddelegowującą się do pracy poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Decyzję instytucji zagranicznej ustalającą prawo do świadczeń rodzinnych (przyznającą lub odmowną) – o ile taka decyzja została wydana.
- Zaświadczenie pracodawcy/instytucji podatkowej o uzyskanych dochodach zagranicznych.
W przypadku nie dających się usunąć przeszkód w dostarczeniu wyżej wymienionych dokumentów, wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia wyjaśnień w powyższym przedmiocie opatrzonych klauzulą o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Niedostarczenie przez wnioskodawcę ww. dokumentów i oświadczeń może prowadzić do wydłużenia postępowań w sprawach świadczeń rodzinnych, a także, jak wskazuje Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, zwrotem do organów gminnych przekazanych do wojewody wniosków celem ich uzupełnienia.
Wskazane wyżej wytyczne Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie w zakresie wymaganej dokumentacji są wiążące dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puławach.
UWAGA
*W związku z opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię zmianie uległo postępowanie w sprawie stwierdzenia, czy w danej sprawie (świadczenia rodzinne) mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczania społecznego.
- Jeżeli wnioskodawca/członek rodziny/drugi z rodziców dziecka rozpoczął przebywanie na terytorium Wielkiej Brytanii przed zakończeniem okresu przejściowego, który nastąpił z dniem 31 grudnia 2020 r. i przebywa tam nadal, a pozostali członkowie rodziny zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie świadczeń rodzinnych nieprzerwanie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
- Jeżeli wnioskodawca/członek rodziny/drugi z rodziców dziecka rozpoczął przebywanie na terytorium Wielkiej Brytanii po zakończeniu okresu przejściowego, który nastąpił z dniem 31 grudnia 2020 r. i przebywa tam nadal w sprawie świadczeń rodzinnych mają zastosowanie wyłącznie przepisy krajowe ( nie ma koordynacji).
WAŻNE
Przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego mają również zastosowanie, gdy drugi rodzic dziecka, którego nie ma w składzie rodziny, przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego – np. w przypadku świadczeń rodzinnych gdy wnioskodawca jest osobą samotnie wychowującą dziecko i ma zasądzone świadczenia alimentacyjne na to dziecko od tego rodzica.
Wnioskodawca podlega obowiązkowi zgłoszenia tego faktu a procedura przyznania świadczeń jest analogiczna jak w przypadku osób będących w składzie rodziny.
Niepoinformowanie o wyjeździe lub przebywaniu poza granicami Polski członka rodziny lub drugiego rodzica dziecka może skutkować powstaniem nienależnie pobranych świadczeń, a w konsekwencji − koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.